Pytania
„Nie staraj się uszczęśliwiać ludzi na siłę, bo narobisz sobie kłopotów. Nie próbuj uczyć świni śpiewu. Stracisz czas, a i świnie zdenerwujesz.” Anthony de Mello Jest taka opowieść o kocie z klasztoru. Pewnego dnia … pojawił się wśród mnichów kot, który był bardzo złośliwy i przeszkadzał w wieczornej modlitwie. Aby temu
Jak poradzić sobie z uczuciami
„Uciec można przed wszystkim, lecz nigdy przed sobą.” Stefan Zweig Pewnego dnia przyszła do mojego gabinetu mała dziewczynka. „Moim głównym problemem jest smutek” - powiedziała. Zaczęłyśmy, przy pomocy wyobraźni opisywać ten smutek, jako osobę. Połączył się u nas z różnymi kolorami, zaczął mieć formę i kształt. Nie odkryłyśmy co się pod
Sens zmiany
Jedna z najbardziej znanych modelek Naomi Campbell obchodzi 50-te urodziny. Zatrzymałam się przez chwilę nad jej biografią: wielu partnerów, dwa zerwane narzeczeństwa, w latach 90-tych była uzależniona od alkoholu i kokainy, bardzo dużo wybuchów złości w miejscach publicznych min. rzuciła w przyjaciółkę telefonem komórkowym, ma dożywotni zakaz wchodzenia na
Jak działać skutecznie?
„Powiedz mi a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem” Konfucjusz W tym tygodniu w kilku klasach wykonywałam ćwiczenia na współdziałanie. Przekonałam się wielokrotnie, że zawsze ten typ zajęć przynosi nam w szkole najbardziej wymierne efekty - łatwiej potem pracować w grupach, realizować projekty. Dawałam dzieciom ćwiczenia, które były
Potęga empatii
Pamiętam, jak podczas niedawno prowadzonych warsztatów w szkole zwróciłam uwagę na postawę jednej z dziewczynek, która usiłowała za wszelką cenę być w centrum uwagi. Pomyślałam, jak to musi być dla niej trudne, bo pomimo niewątpliwej inteligencji dzieci, albo ją lekceważyły, albo miały do niej pretensje. Kompletnie nie widziała potrzeb
Miałam szczęście…
Byłam bardzo nieśmiałą dziewczynką. Pamiętam moją nauczycielkę z klasy „0” - pokazywała mi co umiem i jak można się bawić. Nauczycielka z klasy 1-3 wierzyła we mnie całym sercem, polubiłam matematykę, a zadania z X-em po prostu mnie fascynowały.
Zauważ mnie!
Robiłam kiedyś takie ćwiczenie, w grupie dziewczynek z bardzo wyraźnymi podziałami na liderów i osoby podporządkowane. Miały za zadanie utworzyć autobus. Liderki wybrały dla siebie rolę kierowców, konduktorów, a nawet zaaranżowały wypadek drogowy. Pozostała część grupy sprzątała po ich dokonaniach i grzecznie wykonywała powierzone role. Gdy spytałam czy się
Latarnia do wymiany
Jednym chyba z najczęściej stosowanych mechanizmów obronnych, widocznych w wielu życiowych sytuacjach jest mechanizm dewaluowania innych. Znacie to na co dzień? Spóźniłam się, bo zaczepiła mnie koleżanka. Mówiłem brzydkie słowa, bo kolega mnie przezywał. Mam mało czasu dla Ciebie, bo szef zlecił mi dodatkową pracę. Takie to proste
Coś czego brakuje…
Słyszałam niedawno taką opowieść
Bliżej uczuć
Na jednych z zajęć w młodszej klasie szkoły podstawowej analizowaliśmy, co sprawia, że w klasie jest "cieplej", albo "zimniej", jakie zachowania można zaliczyć do każdej z tych grup. Dzieci śmiały się losując karteczkę z zachowaniem typu: "krzyczę koleżance/koledze do ucha", "zachęcam kogoś do zabawy ciągnąc go za rękę, aby